Renungan
Ramadhan 7
Assalamu
alaikum warahmatullah,
Saudara-saudari yang dirahmati
Allah,
Nabi (saw)
mengingatkan kita bahwa di kalangan orang yang berpuasa, ada
yang tidak memperolehi apa-apa
kecuali lapar dan dahaga. Dan di sana pula terdapat golongan yang berpuasa dan
memperoleh pelbagai keistimewaan dan keberkatan. Di dalam spektrum yang begitu
luas, di manakah kita?
Untuk mencapai
darjat tertinggi yang dianugerahkan kepada orang yang berpuasa, kita perlu
memenuhi syarat lahiriahnya yakni menahan diri dari makan, minum dan perkara
lain yang membatalkan puasa. Kita perlu juga menghidupkan sunat dan adab puasa
seperti bersahur, menyegerakan berbuka, bertarawih, bersedekah dan membaca
al-Quran. Tetapi itu saja tidak
mencukupi. Menurut Sheikh Said Hawwa
di dalam kitabnya al-Mustakhlas fiTazkiyatun Nafsi, terdapat enam syarat
tambahan yang perlu diberi perhatian oleh orang yang benar-benar berhajat
meninggikan kualiti puasanya:
a.
Memejamkan mata serta mengekangnya jangan sampai memperluas, atau
memperdalamkan penglihatan, yakni melihat
dengan berlebih-lebihan
kepada segala sesuatu yang tercela
dan tidak baik dan dibenci oleh agama.
Demikian pula melihat apa saja yang
menyebabkan hati terpesona, sehingga
lalai daripada mengingati Allah.
b. Menjaga
lisan dari perkataan yang tidak masuk akal atau senda-gurau yang
melampaui batas, atau berkata kotor,
atau berkata yang sia-sia, atau
berdusta atau mengumpat, atau
mengadu domba atau berkata jijik, atau
bertengkar atau memamerkan diri
sendiri. Sebaliknya hendaklah diam atau
mengurangkan bicara yang tidak perlu
dan menyibukkan diri dengan berzikir
kepada Allah gemar membaca al-Quran
atau kitab-kitab agama.
c. Menahan
diri dari mendengar apa yang tidak disenangi dari ukuran agama,
sebab setiap perkara yang haram
diucapkan maka menjadi haram
mendengarnya.
d. Menahan
anggota-anggota tubuh yang lain dari perbuatan dosa khususnya
tangan dan kaki jangan sampai
melakukan hal-hal yang terlarang menurut kacamata agama. Begitu juga menahan
perut dari makan apa-apa yang bukan sahaja haram tetapi juga yang syubhat,
terutama di saat berbuka puasa.
e.
Menahan diri dari terlalu banyak makan atau menyediakan pelbagai makanan
ketika berbuka, sekalipun makanannya
halal, sehingga perut sekan-akan tidak memuatnya lagi. Sebab tiada wadah yang
lebih dibenci oleh Allah daripada perut yang penuh terisi. Puasa ialah untuk
mematahkan segala macam kesyahwatan, maka adakah orang yang puasa itu wajar
memupuk
kembali syahwatnya ketika berbuka?
Sepanjang hari ia menekan nafsu maka ia adakah bermaksud membalas dendam nanti
di waktu berbuka?
Pada siangnya,
masih ketika berpuasa, ia membeli ini dan itu yang berupa
makanan dan waktu berbuka akan
dihabiskan semua sekali. Maka tujuan puasa untuk melemahkan nafsu syahwat tetap
tidak berhasil. Sewajarnya, sediakanlah makanan dan makanlah sekadar seperti
mana hari-hari biasa di bulan lain, tanpa berlebih-lebihan atau
mengistimewakannya sehingga
merangsang lagi nafsu.
f. Hendaklah
hatinya menggantung harap dan takut mengenai diterima atau
tidak puasanya hari itu. Hatinya
berdebar-debar dan tidak tenteram; kerana belum ada kepastian. Jika diterima,
pasti termasuk dalam golongan almuqarrabin yang mempunyai pelbagai
keistimewaan. Jika tidak, maka pasti tergolong ke dalam golongan yang tertolak
amalannya, lagi dimarahi
dan dimurkai-Nya. Orang yang tertipu
oleh dirinya sendiri mengira ibadatnya pasti diterima, padahal ada kemungkinan
tidak demikian. Nanti pada hari kiamat ia akan terkejut mengapa Allah tidak
menerima malannya! Semoga Allah swt menerima membantu kita mengamalkan dan
istiqamah
dengan keenam-enam perkara di atas
ke arah meningkatkan kualiti puasa kita.
No comments:
Post a Comment