Renungan Ramadhan 25
Saudara-saudari yang dirahmati Allah,
Di dalam ayat Surat Al-Baqarah ayat 183 yang sering dibaca pada awal
Ramadhan, Allah mewajibkan puasa dengan berfirman:
“ Wahai orang-orang yang beriman, diwajibkan ke atas kamu berpuasa…
Perkataan “kutiba ‘alaikum..” yang digunakan mempunyai erti ‘diwajibkan’..
Gaya bahasa “ kutiba”ini telah digunakan oleh Allah dalam ayat-ayat lain.
Misalnya, dalam surah al-Baqarah ayat 178, Allah berfirman:
“Wahai orang-orang yang beriman, diwajibkan ke atas kamu qisas… (kutiba
‘alaikumulqisas…)
Dalam surah Al-baqarah: 180 pula Allah menyebutkan tentang kewajipan
berwasiat:
“Diwajibkan ke atas kamu, apabila sesorang kamu didatangi maut sedang kamu
mempunyai harta agar ia berwasiat …(kutiba ‘alaikum…)
Dalam ayat 216 Surah Al-Baqarah pula, disebutkan:
“Diwajibkan ke atas kamu berperang… (kutiba ‘alaikumul qital …)
Dalam bentuknya yang berlainan sedikit, Allah menyebutkan kewajipan
sembahyang dengan firman-Nya dalam Surah Annisa’ayat 103:
“Sesungguhnya solat itu telah diwajibkan ke atas orang mukmimin pada waktuwaktunya
yang tertentu (Kitaaban Mauquta) ”.
Ayat-ayat mengenai hukum hudud ‘merompak’ dan ‘mencuri’ disebutkan oleh
Allah dalam Surah Al-Maidah ayat 33-34 dan 38-39. Dalam ayat-ayat yang
sebelum dan selepas ayat-ayat ini, Allah menerangkan tentang kewajipan hukum
hukum ke atas Bani Israel juga dengan perkataan “katabna” (telah kami
wajibkan)
Bentuk ayat yang dengannya Allah mewajibkan puasa adalah sama dengan
bentuk ayat Allah di mana Allah menyebutkan beberapa perkara lain; qisas,
wasiat, perang. Dalam bentuk yang hampir sama, solat disebutkan sebagai wajib
pada waktu yang tertentu. Dalam bentuk yang lain, perkataan “katabna” menjadi
sebahagian dari ayat-ayat Allah yang berkaitan dengan hukum-hukum hudud.
Hukum-hukum Islam bersifat sepadu. Kita wajib meyakini kesepaduan hokum-hukum yang diturunkan oleh Allah; tidak mengambil sebahagian atau menolak
sebahagian. Mengambil atau menerima atau mengamalkan sebahagian dari
ayat-ayat Allah dan menolak sebahagian lain adalah sama dengan beriman
dengan sebahagian dan menolak sebahagian hukum Allah. Allah memberi
amaran seperti tertera dalam firman-Nya di dalam ayat 85 Surah Al-Baqarah:
“Apakah kamu beriman kepada sebahagian dari Kitab dan kufur terhadap
bahagian lain? Tiadalah balasan bagi sesiapa di antara kamu yang melakukan
demikian kecuali kehinaan di dalam kehidupan dunia manakala pada hari akhirat
mereka di kembalikan kepada azab yang keras”
Ayat ini diturunkan mengenai orang-orang Yahudi di Madinah yang
mengamalkan sebahagian suruhan Allah manakala mengabaikan arahan yang
lain. Allah menganggap mereka sebagai beriman dengan sebahagian kitab dan
kufur kepada sebahagian yang lain. Bagi mereka yang sedemikian, Allah
memberi amaran hukuman di dunia dan akhirat.
Oleh itu, kita perlu bersedia menerima dan mengamalkan bukan sekadar
kewajipan puasa dan solat tetapi juga semua hukum-hakam yang terkandung di
dalam di dalam syariat yang ter’maktub’ di dalam al-Quran dan Sunnah Nabi
(saw).
Semoga Allah (swt) membantu kita memahami dan mengamalkan agama-Nya.
No comments:
Post a Comment