Renungan Ramadhan 7
Assalamu alaikum warahmatullah,
Saudara-saudari yang dirahmati Allah,
Nabi (saw) mengingatkan kita bahwa di kalangan orang yang berpuasa, ada
yang tidak memperolehi apa-apa kecuali lapar dan dahaga. Dan di sana pula
terdapat golongan yang berpuasa dan memperoleh pelbagai keistimewaan dan
keberkatan. Di dalam spektrum yang begitu luas, di manakah kita?
Untuk mencapai darjat tertinggi yang dianugerahkan kepada orang yang
berpuasa, kita perlu memenuhi syarat lahiriahnya yakni menahan diri dari
makan, minum dan perkara lain yang membatalkan puasa. Kita perlu juga
menghidupkan sunat dan adab puasa seperti bersahur, menyegerakan berbuka,
bertarawih, bersedekah dan membaca al-Quran. Tetapi itu saja tidak
mencukupi. Menurut Sheikh Said Hawwa di dalam kitabnya al-Mustakhlas fi
Tazkiyatun Nafsi, terdapat enam syarat tambahan yang perlu diberi perhatian
oleh orang yang benar-benar berhajat meninggikan kualiti puasanya:
a. Memejamkan mata serta mengekangnya jangan sampai memperluas, atau
memperdalamkan penglihatan, yakni melihat dengan berlebih-lebihan
kepada segala sesuatu yang tercela dan tidak baik dan dibenci oleh agama.
Demikian pula melihat apa saja yang menyebabkan hati terpesona, sehingga
lalai daripada mengingati Allah.
b. Menjaga lisan dari perkataan yang tidak masuk akal atau senda-gurau yang
melampaui batas, atau berkata kotor, atau berkata yang sia-sia, atau
berdusta atau mengumpat, atau mengadu domba atau berkata jijik, atau
bertengkar atau memamerkan diri sendiri. Sebaliknya hendaklah diam atau
mengurangkan bicara yang tidak perlu dan menyibukkan diri dengan berzikir
kepada Allah gemar membaca al-Quran atau kitab-kitab agama.
c. Menahan diri dari mendengar apa yang tidak disenangi dari ukuran agama,
sebab setiap perkara yang haram diucapkan maka menjadi haram
mendengarnya.
d. Menahan anggota-anggota tubuh yang lain dari perbuatan dosa khususnya
tangan dan kaki jangan sampai melakukan hal-hal yang terlarang menurut
kacamata agama. Begitu juga menahan perut dari makan apa-apa yang
bukan sahaja haram tetapi juga yang syubhat, terutama di saat berbuka
puasa.
e. Menahan diri dari terlalu banyak makan atau menyediakan pelbagai makanan
ketika berbuka, sekalipun makanannya halal, sehingga perut sekan-akan
tidak memuatnya lagi. Sebab tiada wadah yang lebih dibenci oleh Allah
daripada perut yang penuh terisi. Puasa ialah untuk mematahkan segala
macam kesyahwatan, maka adakah orang yang puasa itu wajar memupuk
kembali syahwatnya ketika berbuka? Sepanjang hari ia menekan nafsu
maka ia adakah bermaksud membalas dendam nanti di waktu berbuka?
Pada siangnya, masih ketika berpuasa, ia membeli ini dan itu yang berupa
makanan dan waktu berbuka akan dihabiskan semua sekali. Maka tujuan
puasa untuk melemahkan nafsu syahwat tetap tidak berhasil. Sewajarnya,
sediakanlah makanan dan makanlah sekadar seperti mana hari-hari biasa di
bulan lain, tanpa berlebih-lebihan atau mengistimewakannya sehingga
merangsang lagi nafsu.
f. Hendaklah hatinya menggantung harap dan takut mengenai diterima atau
tidak puasanya hari itu. Hatinya berdebar-debar dan tidak tenteram; kerana
belum ada kepastian. Jika diterima, pasti termasuk dalam golongan
almuqarrabin yang mempunyai pelbagai keistimewaan. Jika tidak, maka
pasti tergolong ke dalam golongan yang tertolak amalannya, lagi dimarahi
dan dimurkai-Nya. Orang yang tertipu oleh dirinya sendiri mengira ibadatnya
pasti diterima, padahal ada kemungkinan tidak demikian. Nanti pada hari
kiamat ia akan terkejut mengapa Allah tidak menerima malannya!
Semoga Allah swt menerima membantu kita mengamalkan dan istiqamah
dengan keenam-enam perkara di atas ke arah meningkatkan kualiti puasa kita.
No comments:
Post a Comment